Ik was ziek, en jullie bezochten mij…” (Matteüs 25:36)

Laten we in het geopolitieke geweld de dagelijkse noden niet vergeten. Zoals het ziekenhuispastoraat. Bij ons een bijna vanzelfsprekende professionele inzet in ieder ziekenhuis, maar in de Oost-Europese zusterkerken gaat het doorgaans om onbetaald vrijwilligerswerk.

Stevige boost voor ziekenhuispastoraat

De Martin Lutherbond vraagt in 2024 onze aandacht voor het ziekenhuispastoraat in Slowakije. Met de opbrengst van onze collecte krijgen de vrijwilligers een opleiding voor de specifieke taken van het ziekenhuispastoraat. Zo zijn zij beter toegerust, voor het contact met de patiënten, maar ook met de (para)medische professionals en de leiding van de ziekenhuizen. Want hun werk is echt een noodzaak, zoals wij in onze eigen gezondheidszorg erkennen en dagelijks ervaren.

Inhoud opleiding vrijwilligers

De opleiding wordt gegeven door een team van ziekenhuispastors en ervaren vrijwilligers, en omvat veel aspecten, zoals ziekenhuispastoraat in historisch perspectief, stervensbegeleiding, perspectief van diverse christelijke kerkgenootschappen, lijden en dood in de Bijbel, ethiek, psychologie en omgang met emoties, gespreks- en luistertraining, behoefte aan spiritualiteit, aandacht voor familie en omgeving, de rol van vrijwilligers in de instellingen, maar ook bewaken van eigen grenzen van de vrijwilligers en het voorkomen van burn-out. Kortom: een professioneel programma waarmee de vrijwilligers in de ziekenhuizen in Slowakije er weer een tijd tegenaan kunnen.

Missionaire en diaconale taak

De kerken zien in dit werk hier in Slowakije, waar dit pastoraat en hun presentie voorheen onmogelijk was, hun Missionaire en Diaconale taak. Die willen we graag op een goede en verantwoorde wijze met beide handen aangrijpen.

Graag uw gift voor dit nauwelijks zichtbare maar belangrijke werk naar de Lutherstichting NL25INGB 0002650968 onder vermelding van Slowakije.

Blijvende aandacht voor Oekraïne
Noodhulp aan onze naasten in Oekraïne blijft hard nodig, de oorlog woedt verder en maakt mensen tot slachtoffer. Laat de burgers van dit verre Europese land niet in de steek en blijf doneren voor noodhulp (huisvesting, medische zorg etc). Ook via de Lutherstichting kunt u bijdragen: NL25INGB 0002650968 onder vermelding van Oekraïne.